Samen de klanten opzoeken

Een dynamisch duo in actie
Wat gebeurt er als je een frisse blik combineert met jarenlange ervaring? Dan krijg je een inspirerende samenwerking die zowel de klant als de organisatie vooruit helpt. Marc werkt bij Technische Unie als Accountmanager sinds 2023, Olaf werkt hier al langer en de laatste paar jaar op de Klantenservice. Zij besloten samen op pad te gaan voor persoonlijke klantbezoeken. Het spontane idee, groeide al snel uit tot een waardevol experiment vol verrassingen.
Een spontaan idee
Marc: “Olaf’s initiatief vond ik meteen een goed idee! Tijdens mijn gesprekken met de klant krijg ik veel inzichten en informatie. Wij praten over veel verschillende onderwerpen. Met Olaf erbij werden ook de meest praktische vragen van de klant direct beantwoord. Het verbaasde mij welke kennis Olaf heeft over de interne processen. Een perfecte aanvulling dus.”
Olaf: “De klant spreek ik vooral als er een gerichte vraag is. Tijdens de persoonlijk gesprekken met een klant voelde de dynamiek echt anders. Ik kijk nu heel anders naar de functie Accountmanager. Je bent veel in gesprek met de klant, op kantoor spreek je collega’s als je je administratie bijwerkt, je bent juist een spin-in-het-web, de verbinder tussen klant, binnendienst en leverancier.”
Perfecte voorbereiding en samenwerking
Een goede voorbereiding is het halve werk en dat namen Marc en Olaf serieus. Marc zocht gericht naar de juiste mix van klanten – grote, middelgrote en ZZP’ers. Zo krijg je diverse gezichten, gesprekken en inzichten. En Olaf dook per klant in de cijfers en had verslagen bij zich om de juiste vragen te kunnen stellen.
Marc: “Het initiatief leverde waardevolle gesprekken op met de klant, maar ook met elkaar. Olaf en ik hebben nu aan een half woord genoeg. Als ik bel met een vraag, weet hij meteen waar ik naartoe wil.”
Olaf: “Marc en ik leerde elkaar echt kennen. Zelfs als hij bij de klant zit, belt hij mij op en zet mij op speaker om de klantvraag te beantwoorden. Onze samenwerking is dynamischer geworden, het heeft geholpen om elkaar beter te begrijpen.”
Smaakt naar meer
Olaf: “Onze samenwerking leidt tot mooie initiatieven. Op de afdeling beveel ik zo’n samenwerking van harte aan.”
Marc: “Het initiatief was een investering in jezelf, je collega’s én de klant. Daar plukken we allemaal de vruchten van.”
Samen blijven Marc en Olaf op zoek naar manieren om hun klanten nog beter te bedienen. Dit avontuur smaakt duidelijk naar meer.